A motorolaj csere annyira alapvető, hogy szinte nem is beszélünk róla – vagy csak nem merünk kérdezni?
Mindenki tudja, hogy mennyire fontos, és mennyi minden múlik rajta az autó hétköznapi működtetése során – vagy csak ebben reménykedünk?
Azoknak, akik csak rutinként tekintenek az olajcsere folyamatára, és azoknak, akik még teljesen újak ezen a területen, és tanácsra van szükségük, most összegyűjtöttem minden fontos elméleti és gyakorlati tudnivalót a motorolajjal kapcsolatban.
Ha közeledik már az olajcsere, vagy friss autótulajdonosként mindent meg akarsz tenni a biztonságos, gazdaságos, problémamentes vezetésért, akkor érdemes most néhány percre minden mást félretenned, és végigfutnod velem a leglényegesebb tudnivalókat ebben a témában.
Kezdjük az alapoknál: mire való a motorolaj?
A motorolaj feladata, hogy kenőanyagként szolgáljon, magyarul nem engedi, hogy fém a fémen súrlódjon, és ez meghibásodásokhoz vezessen a motoron belül.
Pontosítok: ez a motorolaj elsődleges feladata – a technológia fejlődésének köszönhetően már messze többet várhatunk el egy modern motorolajtól: tisztítást, hűtést, a rozsdásodás, valamint a szennyező anyagok kiválásának megakadályozását, és még sorolhatnánk.
Hogyan képes minderre?
Úgy, hogy az olaj nem kizárólag magából az alapolajból áll: ez csupán nagyjából a 4/5-öd részét teszi ki, a maradék „helyet” pedig a különböző adalékanyagok töltik ki.
Ezek felelnek a minőségi motorolajok kiváló tulajdonságaiért:
• Viszkozitásmódosítók: a viszkozitás fontosságáról a későbbiekben még bővebben beszélni fogunk, de azt mindenképp el lehet már most mondani, hogy ennek az adalékanyagnak köszönhetően nincs már szüksége a mai kor emberének külön téli és nyári motorolajra, ellentétben a néhány évtizeddel ezelőtti helyzettel.
• Súrlódásmódosítók: vannak helyzetek, amikor az olajfilm önmagában nem lenne elég vastag ahhoz, hogy megakadályozza a szilárd alkatrészek közvetlen találkozását – ezen tudnak segíteni ezek az adalékok.
• Folyáspont módosítók: nevéből adódóan a céljuk az, hogy az olaj dermedését megakadályozzák, ameddig csak lehet.
• Detergensek és diszpergensek: az előbbiek feladata, hogy a motorban zajló égés során keletkező savakat semlegesítsék, ezzel pedig egy jelentős lépést tegyenek a rozsdásodás ellen. Az utóbbiak ezzel szemben azért felelnek, hogy a különféle szennyeződések ne tudjanak lerakódni.
• Habzásgátlók: a detergensek munkája során keletkező habzást hivatottak megakadályozni.
• Oxidációgátlók: hogy ne csak az alkatrészek, de az olaj élettartama is hosszabb legyen.
És ezek csak a legnépszerűbb adalékanyagok, ezeken kívül még bőven találhatunk dermedéspont csökkentőket, kopásgátlókat, fém dezaktivátorokat, tömítés regenerálókat, és rengeteg egyéb kifejezést a motorolaj összetevők listáján: ha néhány ijesztően kínainak is tűnik elsőre, abban biztosak lehetünk, hogy mindegyik azért kerül a flakonba, hogy hatékonyabbá tegye a kenőanyagot.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.