Motorolaj, akkumulátor, dísztárcsa

2020. szeptember 22. 14:45 - István alkatrészek

Minden, amit tudni akarsz a motorolajról, de nem mered megkérdezni

3.rész

A motorolajok fajtái

Egy kicsit talán előre szaladtunk: mielőtt még a boltok kínálatát kezdenénk el vizsgálni, előbb azt nézzük meg, hogy egyáltalán milyen fő fajták közül lehet választani.

• Az ásványi motorolaj az alap, a „természetes” motorolaj, ami az alapolaj, vagy más néven bázisolaj és az adalékok keverékéből épül fel. Tulajdonságai: mivel természetes, ezért molekulái rendezetlenek, ebből következően pedig tulajdonságai nem feltétlenül előre meghatározhatóak. Mint arra már korábban történt utalás, a modern motorolajoknak külön feladata a motor hűtésébe való besegítés, a hő hatékony elvezetése – erre képes az ásványi motorolaj is, ám messze rosszabb minőségben, mint a most következő típusok:

• A szintetikus motorolaj épp az ásványi ellentéte: ez egy laboratóriumban átalakított alapolajból jön létre, amelynek molekulaszerkezete stabilabb, rendezettebb, minőségét tekintve pedig ebből következően jóval megbízhatóbb. A szintetikus, vagy más néven fullszintetikus olaj már eleve azért születik meg, hogy tökéletes kenőanyagként funkcionáljon: ennek köszönhetően remek hő elvezető képességgel rendelkezik, így segíti a motor hűtőfolyadékának munkáját, ráadásul az ásványi olajjal szemben itt nem képződik koksz a motor leállása után.

• A részszintetikus motorolaj valahol a két eddig említett között helyezkedik el mind létrehozását, mind tulajdonságait tekintve: az ásványi motorolaj ebben az esetben egy hidrogénező finomítási folyamaton esik át, aminek köszönhetően jobb tulajdonságokkal ruházódik fel.

Visszatérve a vásárlás kérdésére: valószínűleg már mindenki sejti, hogy az árak tekintetében is látszódnak a különbségek a 3 fajta között: a legelőnyösebb jellemzőkkel bíró szintetikus motorolaj természetesen a legdrágább, és a legtöbb esetben ezt is szokták alkalmazni a mai gépjárműveknél.

Persze nem lehet mondani, hogy nincs különbség 2 ásványi olaj között: értelemszerűen a forrásuktól függően más anyagokat tartalmazhatnak, amik a feldolgozási folyamatokon is változtatnak.

A szakértők elmondása szerint a legjobb ásványi kőolaj az, amiből a lehető legkevesebb anyagot kell kivonni – ebben a tekintetben egyébként a magyar olaj egészen jó minőségűnek számít. 

A viszkozitás kérdése

Látjuk már, hogy milyen fajták érhetőek el, most térjünk rá végre a címkéken található jelzésekre, és foglalkozzunk a sokat kerülgetett kérdéssel, a viszkozitással.

Minél nagyobb egy olaj viszkozitása, annál kevésbé kenhető – annál sűrűbb, „vastagabb”, ahogy a műhelyekben szokták hívni.

Értelemszerűen ebben a kérdésben egy arany középutat kell kijelölni: a túl nagy viszkozitású olaj lassabban éri el a motor különböző részeit az indítás után, tehát kevésbé tudja hatékonyan ellátni feladatát, az alacsony viszkozitású viszont elég gyors ugyan, de bizonyos esetekben nem elég sűrű ahhoz, hogy megakadályozza a fémek súrlódását.

A viszkozitásért alapvetően az alapolaj a felelős minden esetben, ezen lehet javítani a különféle adalékanyagokkal, viszont a legfontosabb, hogy ez a tulajdonság a különböző hőmérsékleti viszonyok között változik. 

Ezt tudhatjuk meg a SAE-számból:A Society of Automotive Engineers által megállapított értékek SAE-számként megtalálhatók a motorolajok flakonjain, és ezek mutatják meg, hogy milyen viszkozitási tulajdonságokkal bír az adott kenőanyag.

Elemezzünk egy ilyen viszkozitási értéket: 15W-40 – mit látunk ebből?

A W előtt szám azt jelzi, hogy milyen minimum hőmérsékletig bírja az olaj megdermedés nélkül: a számítást úgy kell végezni, hogy 40-ből kivonjuk ezt a számot, és máris megkapjuk, hogy mínusz hány fok az alsó határ.

Ebben az esetben tehát: 40-15=25, tehát -25°C-ig lehet ezt az olajat használni.

Most jön a második szám, és bár elsőre értelemszerűnek tűnik, ez mégsem a maximális hőmérsékletet jelöli.

A 40 ebben az esetben egy bizonyos besorolást jelöl, amit az alapján állapítanak meg, hogy 100°C-on milyen az adott olaj viszkozitása: a példánk esetében ez az olaj a 40-es csoportba került, de lehetett volna 20-as, 50-es, vagy akár 60-as is.

Ha tehát nem is egyforma a számítási mód, a W két oldalán lévő értékek végső soron a legfontosabb információkat adják meg: a jobb oldali, hogy milyen hideget bír ki az olaj, a bal oldali pedig, hogy milyen meleget.

Régen, amikor még téli és nyári motorolajok léteztek, akkor ez a két érték valóban a két évszakra utalt, ma viszont sokkal inkább a hideg indításra, és a nagyon terhelésre kell gondolni, amikor ezeket nézzük.

Röviden tehát: minél kisebb a hideg oldali szám, annál jobban bírja az olaj a hideget, és minél nagyobb a W utáni érték, annál jobban bírja a nagy teljesítménnyel járó forróságot.

Érdekesség: az 5W és 0W kezdetű motorolaj nagy valószínűséggel csak szintetikus lehet, ugyanis ilyen jó viszkozitási értéket a természet nem nagyon tud biztosítani. Tipp: városi használathoz érdemes hidegállóbb olajat venni

Miért mondom azt, hogy akkor is érdemes olyan olajat venni, ami a -35 fokot is bírja, amikor nem nagyon megy a hőmérő higanyszála télen -30 fok alá?

Mert hideg indítás nem feltétlenül a külső hőmérséklettől függ.

Rövid távú, városi használat esetén a motornak nincs elég ideje arra, hogy elérje az üzemi hőmérsékletét, viszont értelemszerűen ekkor is szükség van a motorolaj gyors kenésére – ezért kell olyan olajat választani, ami kellő sebességgel tud szolgálatba állni, minden körülmények között. 

Címkék: motorolaj
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://disztarcsakitt.blog.hu/api/trackback/id/tr5216210436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Motorolaj, akkumulátor, dísztárcsa
süti beállítások módosítása

Vízszerelés és gázszerelés, Soham yoga, téli gumi és motorolaj, menedzserszűrés és üzemorvosi vizsgálat, csomagküldés, ielts exam felkészítő

fűtésszerelés, gázszerelés és vízszerelés árak yoga barcelona en gracia okosan téli gumi, motorolaj

ielts felkészítő chip tuning Budapest üzemorvosi vizsgálat, menedzserszűrés bp

Szájsebészet, Fogorvos és fgászat Székesfehérvár csomagküldés, költöztetés ausztriába ielts examVízszerelés és gázszerelés, Soham yoga, téli gumi és motorolaj, menedzserszűrés és üzemorvosi vizsgálat, csomagküldés, ielts exam felkészítő